antidumping
Slovo "antidumping" se týká ekonomického a obchodního pojmu. "Dumping" označuje prodej zboží nebo služeb na zahraničním trhu za ceny nižší, než jsou výrobní náklady nebo ceny na domácím trhu. To může být považováno za nekalou konkurenci a může poškodit domácí výrobce v cílové zemi.
Antidumpingová opatření jsou proto přijímána vládami nebo mezinárodními organizacemi, aby zabránily nebo omezily dumping. Tato opatření obvykle zahrnují zavedení antidumpingových cel (dávek) na importované zboží, které je prodáváno za dumpingové ceny. Cílem je chránit domácí výrobce a zajistit spravedlivou konkurenci na trhu.
Antidumpingová pravidla a postupy jsou upraveny mezinárodními dohodami, jako je Dohoda o provádění článku VI GATT (Antidumpingová dohoda) Světové obchodní organizace (WTO). Tyto dohody stanoví podmínky, za kterých mohou být antidumpingová opatření uvalena, a zajišťují, že budou uplatňována spravedlivě a transparentně.