antialiasing
"Antialiasing" je technika používaná v počítačové grafice ke snížení efektu "aliasingu", který se projevuje jako "schodovitý" nebo "zubatý" okraj na hranách objektů nebo textů, zejména při jejich vykreslování na rastrových displejích.
Aliasing vzniká kvůli omezené rozlišovací schopnosti rastrového displeje, kdy hrany objektů nejsou dokonale rovné, ale jsou aproximovány pomocí pixelů, což vede k onomu "zubatému" efektu.
Antialiasing funguje tak, že se vyhlazují tyto hrany pomocí různých metod, jako je například:
1. Interpolace barev: Okolní pixely na hraně objektu jsou obarveny přechodnými barvami mezi barvou objektu a barvou pozadí, čímž se vytváří iluze hladké hrany.
2. Supersampling: Tato metoda spočívá ve vykreslení obrazu ve vyšší rozlišovací schopnosti, než je rozlišení cílového displeje, a následném snížení rozlišení pomocí průměrování pixelů. Tímto způsobem se efekt aliasingu minimalizuje.
3. Multisample Antialiasing (MSAA): Tato technika je vylepšením supersamplingu, kdy se nevykresluje celý obraz ve vyšším rozlišení, ale pouze se berou v úvahu vzorky (samples) na hranách objektů.
Antialiasing je široce používán v počítačových hrách, grafických aplikacích a při vykreslování textů, aby se zlepšila vizuální kvalita a čitelnost. Existují různé algoritmy a metody antialiasingu, a vývoj v této oblasti pokračuje s cílem dosáhnout co nejlepších výsledků při co nejnižších nárocích na výpočetní výkon.